القدس العربی: شورای همكاری خلیج فارس دچار پیری زودرس شده است
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش ایرنا، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه نوشت: به دلیل نافرمانی كشورهای كوچك شورای همكاری از ریاض و تكیه بر ابر قدرتهای خارجی سلطه عربستان سعودی بر این شورا به صورت تدریجی در حال كاهش یافتن است.

این روزنامه نوشت: سه طرح عربستان برای این شورا با شكست مواجه شدند كه نخستین آن طرح واحد پول مشترك و سپس طرح انضمام اردن و مغرب به این شورا و بالاخره طرح اخیر مبنی بر تبدیل شورای همكاری خلیج فارس به اتحادیه است.

القدس العربی نوشت: طرح واحد پول مشترك كشورهای شورای همكاری به دلیل مخالفت عمان و عقب نشینی امارات عربی متحده به علت اختلاف بر سر تعیین ریاض به عنوان مقر دائمی بانك مركزی خلیج فارس و ابهام در موضع كویت شكست خورد.

این روزنامه افزود: دومین طرح در زمینه پیوستن اردن و مغرب به عضویت شورا و تشكیل نهادی برای حمایت پادشاهی های این كشورها از انقلاب های عربی نیز مورد تایید كشورهای عضو و حتی شاهزادگان سعودی قرار نگرفت و با شكست مواجه شد.

این روزنامه نوشت: سومین طرح عربستان كه به صورت غیر منتظره مطرح شد، نیز در زمینه تبدیل شورای همكاری به اتحاد بود و در پی انتشار گزارش هایی در زمینه شروع آن با اتحاد بین عربستان و بحرین مطرح شد كه با مخالفت سه كشور عمان، كویت و امارات عربی متحده رو به رو شد. این كشورها خواستار بررسی عمیق آن پیش از تصمیم گیری شدند.

به نوشته القدس العربی، عدم حضور رهبران دو كشور عمان و امارات عربی متحده در نشست مشورتی اخیر در ریاض نشانگر گسترش دامنه اختلافات بین عربستان و دیگر كشورهای شورا و مانند كارت قرمز در مقابل طرح اخیر اتحاد است و هر كس كه سخن دیگری گوید سفسطه گویی كرده و حكام عربستان را گمراه كرده است.

این روزنامه نوشت: كاهش سلطه عربستان بر شورای همكاری در زمینه های دیگری نیز آشكار است و آن تشنج در روابط عربستان با عراق و سوریه است . سوریه، عربستان را به حمایت از هرج و مرج و گروه های تروریستی سوری و ارسال سلاح برای آنها متهم می كند.

این روزنامه با اشاره به اینكه وحدت بین عربستان و بحرین یا بین همه كشورهای شورای همكاری خوب و مطلوب است، اما مستلزم فراهم شدن شرایط اساسی برای موفقیت آن است ، نوشت: مهم ترین این شرایط رضایت ملت ها و توجه به دموكراسی و آزادی ، شفافیت سیاسی و برابری است، اما این شرایط هنوز تحقق نیافته است.

القدس العربی در پایان نوشت: عربستان سعودی در حال حاضر در یك بن بست واقعی در صحنه داخلی و منطقه قرار گرفته است كه بزرگترین نشانه آن كاهش نقش این كشور در منطقه است؛ زیرا این كشور نقشه سیاسی و راهبردی را به خوبی درك نكرده و در نتیجه دچار وضعیت كنونی شده است.

مترجمام **1439** 1506





:: برچسب‌ها: جزیره , سان فرانسیسکو ,
:: بازدید از این مطلب : 509
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: